Субота, 27.04.2024, 10:22
Головна Реєстрація RSS
Вітаю Вас, Гість
Режим роботи школи
Заклад працює 5 днів на тиждень. ПОНЕДІЛОК - П'ЯТНИЦЯ Вихідні: субота , неділя. 1,2,3,5,6,7,8 класи навчаються в першу зміну. 4 клас - в другу зміну. Розклад дзвінків: 1. 8:30 -9:10 2. 9:20 -10:00 3. 10:10-10:50 4. 11:20-12:00 5. 12:10-12:50 6. 13:00-13:40 7. 13:50-14:30
Контакти
Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Корисні сайти
http://makarivskij-rmk4.webnode.com.ua/ http://makariv-rmk.at.ua/ http://www.makarivskyi-rvo.edukit.kiev.ua http://mon.gov.ua/ http://kyiv-obl.gov.ua/ http://www.kyiv-oblosvita.gov.ua/ http://testportal.gov.ua/ http://kievtest.org.ua/ http://kristti.com.ua/ http://www.pedpresa.com/
Наше опитування
Оцініть наш сайт
Всього відповідей: 41

 

Відділ освіти Макарівської райдержадміністрації

Районний методичний кабінет

Чорногородська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

 

Основи поведінки та виживання в екстремальних умовах

Курс за вибором

для учнів 8 – 9-х класів загальноосвітніх шкіл

 

 

 

 

 

Автор: Коляденко В.М.

                                                                                                      вчитель географії та біології                                                                                           

 

 

 

 

 

 

с. Чорногородка

2014 рік

 

ПОЯСНЮВАЬНА ЗАПИСКА

          Всяке може трапитися в  житті. В одну мить, при певному збігу обставин,  звичний світ «з усіма зручностями» може змінитися екстремальними умовами дикої природи. Опинившись у складних, екстремальних умовах, людина потрапляє на один рівень зі своїми первісними прабатьками – треба все вміти робити своїми руками, за допомогою примітивних інструментів і підручних засобів. Звичайно, потрібно вміти дуже багато чого: ухилятись від небезпек; будувати укриття для ночівлі; орієнтуватися на місцевості; видобувати воду, їжу, вогонь ... і багато-багато іншого. Кожна  хвилина в екстремальних обставинах - вирішальна. Формування  вміння виживати в умовах дикої природи і є головною метою курсу «Основи поведінки та виживання в екстремальних умовах». Саме в наш час  та в нашій країні проблема поведінки в екстремальних ситуаціях є дуже важливою,а інколи - вирішальною.

          Слід пам’ятати, що користування будь-яким самовчителем, будь-яким посібником, потрібно, в першу чергу, правильно, знати і пам'ятати, що будь-яка заочна порада, це в першу чергу інформація для роздумів, а ніяк не безапеляційне керівництво до дії. Екстремальні ситуації дуже різноманітні, і, незважаючи на всі відомості та рекомендації, рішення щоразу доводиться приймати самостійно.

Дуже важливо не тільки знати про варіанти поведінки в екстремальних ситуаціях і способах першої медичної допомоги, а й вміти правильно зорієнтуватися , та саме головне - рекомендації, як тих чи інших ситуацій уникнути!

   Звичайно, "профілактичний" погляд на небезпеку не означає, що правильно всього боятися. У деяких випадках здатність людини піти на ризик підвищує можливість виживання. Однак, при цьому необхідно робити різницю між справжньою відвагою і бездумною готовністю зустрітися з небезпекою лицем до лиця.

           Основна мета курсу  «Основи поведінки та виживання в екстремальних умовах» - формування вмінь та навичок необхідних для уникнення ситуацій пов’язаних з загрозою для життя та здоров’я , відпрацювання алгоритмів дії при їх виникненні .

   Головними завданнями курсу є :

  • оволодіння учнями необхідними знаннями про середовище існування людини.
  • Формування в учнів вміння передбачати  , аналізувати та прогнозувати розвиток подій у ситуаціях пов’язаних з небезпекою.
  • Формування в учнів навичок використання підручних матеріалів необхідних для надання першої допомоги в екстремальних ситуаціях.
  • Формування в учнів знання про природу свого краю та вміння при потребі використати дані знання з користю для себе та мінімальною шкодою для природи.
  • Відпрацювання з учнями  способів першої допомоги в умовах кризових ситуацій та розвиток рішучості у прийнятті складних рішень.

При створенні програми дотримано основних принципів її побудови:

  • відповідність освітнім запитам підростаючого покоління, соціальному стану держави
  •  виховання особистості, готової до вирішення складних ситуацій, що можуть виникнути в житті;
  •  науковість, систематичність, послідовність, наступність у вивченні матеріалу;
  •   природовідповідність як співвідношення між навчальним матеріалом та рівнем знань, умінь і навичок учнів певного віку;
  •  практична спрямованість не лише на розвиток умінь учнів, а й розвиток конкретних способів їх застосування;
  •  створення можливостей для реалізації концептуальних ідей особистісно-орієнтованого навчання, поєднання індивідуалізації та диференціації в навчальному процесі.

Структура програми курсу «Основи поведінки та виживання в екстремальних умовах» передбачає вивчення, поглиблення, удосконалення, систематизацію знань та умінь учнів восьмого та дев’ятого класу на основі наступності та відповідності мотивації. В програмі передбачено вивчення матеріалів з географії , біології , основ здоров’я та туризму, їх поєднання шляхом  використання різноманітних методів і прийомів. Навчальний матеріал вивчається за темами, які об’єднані в розділи.

Реалізація цієї навчальної програми може здійснюватися як під час проведення уроків, так і факультативних занять.

Програма розрахована на 35 годин (1 година на тиждень), відповідає віковим особливостям учнів 8-9 класів, розподіл годин за темами подано орієнтовно. Вчитель може вносити зміни як в навчальну програму, так і в розподіл навчальних годин, а також використовувати різноманітні методи навчання та форми роботи:

  • групові форми роботи ;
  • робота в мікрогрупах;
  • індивідуальна робота з учнями.

Методи :

  • лекції та міні лекції ;
  • доповіді ;
  • презентації ;
  • тренінги ;
  • практичні роботи ;
  • екскурсії .

         З огляду на конкретні природні умови місцевості вчитель може винести проведення практичних робіт на навчальну практику та інтегрувати практичні заняття з природничими дисциплінами .

При плануванні, організації та проведенні навчальних занять передбачено використання інтерактивних технологій та нетрадиційних форм навчання та виховання. По завершенні вивчення курсу «Основи поведінки та виживання в екстремальних умовах» було б доцільним проведення анкетування учнів з метою з’ясування ефективності та результативності навчання, зацікавленості учнів у викладанні даного курсу.

 

 

К-ть

год.

Зміст навчального матеріалу

Вимоги до навчальних досягнень учнів

4

Вступ

 

Причини виникнення екстремальних ситуацій. Види екстремальних ситуацій. Поведінка в екстремальних ситуаціях. Недопущення та наслідки екстремальних ситуацій .

Учень:

наводить приклади:

— причин виникнення екстремальних ситуацій;

— впливу екстремальних ситуацій на здоров'я підлітків;

—     допомоги, людям що потрапили в екстремальні ситуації;

пояснює:

—     необхідність уникнення та попередження виникнення екстремальних ситуацій;

характеризує:

—     причини та наслідки потрапляння в екстремальні ситуації;

розуміє:

—     необхідність правильної поведінки в нових для себе умовах;

дотримується правил:

—      організації відпочинку в умовах природи;

—      попередження екстремальних ситуацій.

4

Правила підготовки до подорожей

 

Ніж . Вибір ножа. Правила роботи з ножем. Аптечка . Правила збирання та користування аптечкою. Одяг - добір та використання одягу та взуття за різних погодніх умов та місцевосці. 

Учень:

наводить приклади:

— складових аптечки при подорожах та екскурсіях;

— впливу умов довкілля на здоров'я підлітків;

пояснює:

—     необхідність ретельного добору одягу та взуття;

характеризує:

—     основні правила безпечної поведінки з ножем та іншими колюче – ріжучими  предметами; розуміє:

—     необхідність користування небезпечними предметами для збереження власного здоров’я та життя;

користується:

—      ножем , аптечкою у разі необ­хідності;

дотримується правил:

—      використання ножа;

—      аптечки;

—     добору одягу та взуття відповідно до умов оточуючого середовища.

 

Практична робота.  Добір ножа в залежності від потреб . Правила роботи з ножем.

 

7

Орієнтування на місцевості

 

Орієнтування за допомогою компаса, сонця , зірок. Орієнтування в лісі. Визначення напрямку руху в лісі за характером шуму. Мобільні програми та додатки, що можуть допомогти в орієнтуванні на місцевості .

Учень:

наводить приклади:

— сучасного програмного забезпечення на мобільних пристроях що здатне допомогти в орієнтуванні на місцевості;

пояснює:

—     необхідність вміння орієнтуватись на місцевості без спеціального обладнання; характеризує:

—     правила роботи з електронними додатками;

 розуміє:

—      необхідність вміння орієнтування на місцевості; користується:

—      компасом , мобільним пристроєм для з’ясування свого місцезнаходження;

дотримується правил:

—      роботи з компасом;

—      користування  програмним забезпеченням;

— поведінки в лісі.

 

 

Практична робота. Мобільні програми та додатки що можуть допомогти в орієнтуванні , правила роботи з ними . Екскурсія . Орієнтування в лісі.

 

4

                     Джерела води та добування їжі

 

Правила пошуку води .Добування води у лісі та степу. Способи очистки води в польових умовах.

Правила збирання Їстівних рослин та грибів своєї місцевості. Рибальство в екстремальних умовах.    

Учень:

наводить приклади:

— їстівних рослин , грибів та тварин;

пояснює:

—     необхідність очистки води в польових умовах:

—     способи обеззараження води перед вживанням;

розуміє:

—     необхідність очистки та знезараження води та їжі перед вживанням;

користується:

—      знаннями при виборі їжі;

дотримується правил:

—      харчування та вживання води в польвих умовах;

 

Практична робота. Добування води та способи очистки води в польових умовах.

 

4

Пересування в екстремальних умовах

 

Основні правила пересування у лісі та на болоті . Правила пересування по водоймах в зимовий період. Форсування водних перешкод .

Учень:

пояснює:

—     необхідність дотримання правил пересування;

характеризує:

—     небезпеки пов’язані з пересуванням по лісу , болоті;

розуміє:

—      небезпеку замерзлих водойм; дотримується правил:

—     пересування у лісі , на болоті , в різні пори року.

 

Екскурсія . Основні правила пересування у лісі .

 

4

Ночівля . Правила облаштування укриття . Сигнали SOS.

 

Підготовка до ночівлі в лісі . Правила облаштування намету з природних матеріалів. Способи подачі сигналів небезпеки.

Учень:

наводить приклади:

— способів подачі сигналів при небезпеці;

пояснює:

  • необхідність ретельної підготовки місця ночівлі в умовах дикої природи;

характеризує:

  • основні види небезпеки в нічний час;

розуміє:

—     необхідність користування свої­ми знаннями щодо облаштування місця відносно безпечного відпочинку або ночівлі;

користується:

—      підручними матеріалами при облаштуванні намету;

дотримується правил:

  • — поведінки в незнайомому природному середовищі ;

 

Практична робота . Правила облаштування намету з природних матеріалів.

 

8

Небезпеки та перша допомога при ушкодженнях організму

 

Небезпечні природні явища. Небезпечні безхребетні та хребетні тварини . Отруйні рослини та гриби. Кровотечі , вивихи та переломи. Опіки та обмороження. Інфекційні захворювання .

Учень:

наводить приклади:

— небезпечні природних явищ;

— впливу екстремальних умов на здоров'я підлітків;

—     допомоги при різних травмах;

пояснює:

—     необхідність піклування про своє здо­ров'я;

характеризує:

—     ознаки інфекційних захворювань:

користується:

—      підручними матеріалами у разі необхідності;

дотримується правил:

—      організації відпочинку;

 — попередження травм та інших ушкоджень організму ;­

 

Практична робота . Діагностування різних видів травм . Допомога  при переломах та вивихах.

Практична робота. Зупинка кровотечі, види та правила перевязки.

 

 

 

Орієнтовний розподіл годин

(35 годин, 1 година на тиждень)

п.п

Кількість

годин

Зміст теми

4

Вступ

1

1

Причини виникнення екстремальних ситуацій.

2

1

Види екстремальних ситуацій.

3

1

Поведінка в екстремальних ситуаціях.

4

1

Недопущення та наслідки екстремальних ситуацій .

4

Правила підготовки до подорожей

5

1

Ніж . Вибір ножа.

6

1

Правила роботи з ножем. Практична робота.  Добір ножа в залежності від потреб . Правила роботи з ножем.

7

1

Аптечка . Правила збирання та користування аптечкою.

8

1

Одяг - добір та використання одягу та взуття за різних обставин. 

7

Орієнтування на місцевості

9

1

Орієнтування за допомогою компаса .

10

1

Орієнтування за допомогою сонця , зірок.

11

1

Орієнтування в лісі.

12

1

Визначення напрямку руху в лісі за характером шуму

13

1

Мобільні програми та додатки що можуть допомогти в орієнтуванні.

14

1

Практична робота. Мобільні програми та додатки що можуть допомогти в орієнтуванні , правила роботи з ними .

15

1

Екскурсія . Орієнтування в лісі.

4

Джерела води та добування їжі

16

1

Правила пошуку води . Добування води у лісі та степу.

17

1

Способи очистки води в польових умовах.Практична робота. Добування води та способи очистки води в польових умовах.

18

1

Збиральництво. Їстівні рослини та гриби своєї місцевості.

19

1

Рибальство в екстремальних умовах. 

4

Пересування в екстремальних умовах

20

1

Основні правила пересування у лісі та на болоті .

21

1

Екскурсія. Основні правила пересування у лісі .

22

1

Правила пересування по замерзлим водоймам.

23

1

Форсування водних перешкод .

4

Ночівля . Правила облаштування укриття . Сигнали SOS.

24

1

Підготовка до ночівлі в лісі .

25

1

Правила облаштування намету з природних матеріалів.

26

1

Практична робота. Правила облаштування намету з природних матеріалів.

27

1

Способи подачі сигналів небезпеки .

8

Небезпеки та перша допомога при ушкодженнях організму

28

1

Небезпечні природні явища.

29

1

Небезпечні хребетні тварини .

30

1

Небезпечні безхребетні тварини

31

1

Отруйні рослини та гриби.

32

1

Інфекційні захворювання .

33

1

Кровотечі , вивихи та переломи. Опіки та обмороження.Практична робота . Діагностування різних видів травм . Допомога собі при переломах та вивихах.

34

1

Практична робота. Зупинка кровотечі, види та правила перевязки

35

1

Вихідне анкетування .

         

 

 

Нормативно-правова документація

  1. Закон України «Про загальну середню освіту» - 1999.
  2. Концепція загальної середньої освіти // Інформаційний збірник                       Міністерства освіти і науки України. – 2002 - №2 – с.2 – 2ч.
  3. Концепція навчання здорового способу життя на засадах розвитку навичок : інформ. зб. з життєвих навичок / авт.-упоряд. М. Бело. — К. : Генеза, 2005. — 77 с.
  4. Національна доктрина розвитку освіти // Освіта України . – 2002. - №33
  5. Програма розвитку освіти Київської області на 2011-2014 роки.
  6. Указ Президента України "Про концепцію захисту населення і територій у разі загрози виникнення надзвичайних ситуацій", 26.03.1999 №284 / 99 //

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури

 

  1. Бондаренко Л. Дитина в автономній ситуації / Л.Бондаренко, Л.Петрен­ко // Позакласний час. - 2006.- № 17-18.- с. 57-75
  2. Валеологія — наука про здоровий спосіб життя / / Інформ.-метод, збірник товариства "Знання" України, 1996. — Вип.Л.— 320 с.
  3. Вовканич М.Д. Психо-соціальні наслідки стихійного лиха та можливість їх попередження // Педагогіка // Соціальна робота». — 1999, випуск 2.
4.     Небезпечні ситуації повсякденного життя та поведінки людини // Чирва Ю.О., Баб'як О.С. Безпека життєдіяльності. - К., 2001. 184 с.
  1. Смирнов Б.А.,  Долгополова Е. В. Психологія діяльності в екстримальних ситуаціях . — Х.: Гуманітарний центр, 2007. — 276 c.
  2. Тягдісі Д.Г., Мамедов Я.Д. Людина в екстремальних умовах. — М.: Наука, 1991. — 170 с.
  3. Чиняєва,Т.С. Правові та психолого-педагогічні аспекти забезпечення виживання і захисту дітей в надзвичайних ситуаціях  / Т. С. Чиняєва, Н. О. Растєряєва, Н. М. Кондратюк // Безпека життєдіяльності. - 2013.-№5.12с.
8.     Ячник Л. Основи здоров'я: безпека під час відпочинку. Безпека вдома / Л.Яшник // Початкова освіта. - 2005.- № 2.- с. 14-15.


 

 

 

 

 

 

 

 

Література для дітей:

  1. Антонова Л.В. Дивовижна географія / Л.В.Антонова. – Х. : Ранок,
     2011. – 208 с.
  2. Географія// Універсальний довідник школяра. - Тернопіль, 2003.
     –1071 с.
3.     Коли кусають комахи. Невдалі зустрічі зі зміями. Отруйні рослини // Медицина: дитяча енциклопедія. - К., 2001, 347 с.
4.     Небезпечні ситуації // Улюблена енциклопедія для дівчаток. - Донецьк, 2003.- с. 191-209.
  1. Пестушко В.Ю. Географія у незвичному ракурсі: Несподівані запитання,
    цікаві завдання, пізнавальні відповіді. – К.: Ґенеза, 2006. – 160 с.
  2. Усе про виживання у поході / Н. В. Зотова. - Х. : Веста, 2010. 64 с
  3. Усков.А.С. Небезпеки в подорожі / А.С. Усков // Краєзнавство. Географія. Туризм. - 2005. - № 47. - С. 19-21.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список рекомендованої літератури для вчителів

  1. Бардов В.Г., Сергета І.В. Загальна гігієна та екологія людини. (Навчальний посібник). – Вінниця: „Нова книга”, 2002. – 216 с.
  2. Безпека життєдіяльності туристів, екскурсантів, відпочивальників та працівників туризму (аспекти). Дніпропетровськ: Видавництво "Промінь", 2002 (серія "Туризм України"). - 116 с
  3. Бойчук Б.Р. Отруєння   грибами (етіологія, патогенез, клініка, диференціальна   діагностика, лікування   і   профілактика) / - Тернопіль: Укрмедкнига, 1997. – 200 с.
  4. Валеологія: Навч. посібник для студентів вищих закладів освіти: В 2 ч. /В.І.Бобрицька, М.В.Гриньова та ін.; за ред. В.І.Бобрицької. — Полтава: "Скайтек", 2001. — 4.1. — 146 с.
5.     Векірчин К.М. Отруйні лікарські рослини: посібник-довідник / К.М. Векірчин .- Тернопіль: Богдан, 1999.-144 с.
  1. Лапін В.М. Безпека життєдіяльності людини: Навч. посіб. 2-ге вид. К.: Т-во "Знання", 1999. -180 с.
  2. Надзвичайні ситуації та захист від них. / Сост. А. Бондаренко. М., 1998 р. — 128 с.
  3. Основи безпеки життєдіяльності людини: Навч. посіб. — 2-ге вид., стереотип. — К.: МАУП, 2004. — 232 с.: іл. — Бібліогр.: с. 225-226.
  4. Северинов В. Картографія туризму: 500 років на службі мандрівників.// Краєзнавство. Географія. Туризм. – 2000. - № 34. – с. 78.
  5. Чиняєва,Т.С. Правові та психолого-педагогічні аспекти забезпечення виживання і захисту дітей в надзвичайних ситуаціях  / Т. С. Чиняєва, Н. О. Растєряєва, Н. М. Кондратюк // Безпека життєдіяльності. - 2013.-№5.-С.9-12

 

 

 

 

Інтернет – ресурси

http://uk.wikipedia.org/

https://play.google.com/store?hl=ua

https://itunes.apple.com/ru/genre/ios/id36?mt=8

http://www.windowsphone.com/uk-ua/store

http://beclan.org/knives/z-knives-8.htm

http://extreme-survival.com/view_sitemap.php?lang=ua