« Квітень 2024 » | ||||||
Пн | Вт | Ср | Чт | Пт | Сб | Нд |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
- 2012 Вересень
- 2012 Жовтень
- 2012 Листопад
- 2012 Грудень
- 2013 Січень
- 2013 Травень
- 2013 Вересень
- 2013 Жовтень
- 2013 Грудень
- 2014 Березень
- 2014 Травень
- 2014 Вересень
- 2014 Жовтень
- 2014 Грудень
- 2015 Січень
- 2015 Лютий
- 2015 Березень
- 2015 Квітень
- 2015 Травень
- 2015 Червень
- 2015 Жовтень
- 2015 Листопад
- 2015 Грудень
- 2016 Січень
- 2016 Лютий
- 2016 Березень
- 2016 Квітень
- 2016 Травень
- 2016 Червень
- 2016 Серпень
- 2016 Вересень
- 2016 Жовтень
- 2016 Листопад
- 2016 Грудень
- 2017 Січень
- 2017 Лютий
Відділ освіти Макарівської райдержадміністрації
Районний методичний кабінет
Чорногородська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів
Основи поведінки та виживання в екстремальних умовах
Курс за вибором
для учнів 8 – 9-х класів загальноосвітніх шкіл
Автор: Коляденко В.М.
вчитель географії та біології
с. Чорногородка
2014 рік
ПОЯСНЮВАЬНА ЗАПИСКА
Всяке може трапитися в житті. В одну мить, при певному збігу обставин, звичний світ «з усіма зручностями» може змінитися екстремальними умовами дикої природи. Опинившись у складних, екстремальних умовах, людина потрапляє на один рівень зі своїми первісними прабатьками – треба все вміти робити своїми руками, за допомогою примітивних інструментів і підручних засобів. Звичайно, потрібно вміти дуже багато чого: ухилятись від небезпек; будувати укриття для ночівлі; орієнтуватися на місцевості; видобувати воду, їжу, вогонь ... і багато-багато іншого. Кожна хвилина в екстремальних обставинах - вирішальна. Формування вміння виживати в умовах дикої природи і є головною метою курсу «Основи поведінки та виживання в екстремальних умовах». Саме в наш час та в нашій країні проблема поведінки в екстремальних ситуаціях є дуже важливою,а інколи - вирішальною.
Слід пам’ятати, що користування будь-яким самовчителем, будь-яким посібником, потрібно, в першу чергу, правильно, знати і пам'ятати, що будь-яка заочна порада, це в першу чергу інформація для роздумів, а ніяк не безапеляційне керівництво до дії. Екстремальні ситуації дуже різноманітні, і, незважаючи на всі відомості та рекомендації, рішення щоразу доводиться приймати самостійно.
Дуже важливо не тільки знати про варіанти поведінки в екстремальних ситуаціях і способах першої медичної допомоги, а й вміти правильно зорієнтуватися , та саме головне - рекомендації, як тих чи інших ситуацій уникнути!
Звичайно, "профілактичний" погляд на небезпеку не означає, що правильно всього боятися. У деяких випадках здатність людини піти на ризик підвищує можливість виживання. Однак, при цьому необхідно робити різницю між справжньою відвагою і бездумною готовністю зустрітися з небезпекою лицем до лиця.
Основна мета курсу «Основи поведінки та виживання в екстремальних умовах» - формування вмінь та навичок необхідних для уникнення ситуацій пов’язаних з загрозою для життя та здоров’я , відпрацювання алгоритмів дії при їх виникненні .
Головними завданнями курсу є :
- оволодіння учнями необхідними знаннями про середовище існування людини.
- Формування в учнів вміння передбачати , аналізувати та прогнозувати розвиток подій у ситуаціях пов’язаних з небезпекою.
- Формування в учнів навичок використання підручних матеріалів необхідних для надання першої допомоги в екстремальних ситуаціях.
- Формування в учнів знання про природу свого краю та вміння при потребі використати дані знання з користю для себе та мінімальною шкодою для природи.
- Відпрацювання з учнями способів першої допомоги в умовах кризових ситуацій та розвиток рішучості у прийнятті складних рішень.
При створенні програми дотримано основних принципів її побудови:
- відповідність освітнім запитам підростаючого покоління, соціальному стану держави
- виховання особистості, готової до вирішення складних ситуацій, що можуть виникнути в житті;
- науковість, систематичність, послідовність, наступність у вивченні матеріалу;
- природовідповідність як співвідношення між навчальним матеріалом та рівнем знань, умінь і навичок учнів певного віку;
- практична спрямованість не лише на розвиток умінь учнів, а й розвиток конкретних способів їх застосування;
- створення можливостей для реалізації концептуальних ідей особистісно-орієнтованого навчання, поєднання індивідуалізації та диференціації в навчальному процесі.
Структура програми курсу «Основи поведінки та виживання в екстремальних умовах» передбачає вивчення, поглиблення, удосконалення, систематизацію знань та умінь учнів восьмого та дев’ятого класу на основі наступності та відповідності мотивації. В програмі передбачено вивчення матеріалів з географії , біології , основ здоров’я та туризму, їх поєднання шляхом використання різноманітних методів і прийомів. Навчальний матеріал вивчається за темами, які об’єднані в розділи.
Реалізація цієї навчальної програми може здійснюватися як під час проведення уроків, так і факультативних занять.
Програма розрахована на 35 годин (1 година на тиждень), відповідає віковим особливостям учнів 8-9 класів, розподіл годин за темами подано орієнтовно. Вчитель може вносити зміни як в навчальну програму, так і в розподіл навчальних годин, а також використовувати різноманітні методи навчання та форми роботи:
- групові форми роботи ;
- робота в мікрогрупах;
- індивідуальна робота з учнями.
Методи :
- лекції та міні лекції ;
- доповіді ;
- презентації ;
- тренінги ;
- практичні роботи ;
- екскурсії .
З огляду на конкретні природні умови місцевості вчитель може винести проведення практичних робіт на навчальну практику та інтегрувати практичні заняття з природничими дисциплінами .
При плануванні, організації та проведенні навчальних занять передбачено використання інтерактивних технологій та нетрадиційних форм навчання та виховання. По завершенні вивчення курсу «Основи поведінки та виживання в екстремальних умовах» було б доцільним проведення анкетування учнів з метою з’ясування ефективності та результативності навчання, зацікавленості учнів у викладанні даного курсу.
К-ть год. |
Зміст навчального матеріалу |
Вимоги до навчальних досягнень учнів |
||
4 |
Вступ |
|||
|
Причини виникнення екстремальних ситуацій. Види екстремальних ситуацій. Поведінка в екстремальних ситуаціях. Недопущення та наслідки екстремальних ситуацій . |
Учень: наводить приклади: — причин виникнення екстремальних ситуацій; — впливу екстремальних ситуацій на здоров'я підлітків; — допомоги, людям що потрапили в екстремальні ситуації; пояснює: — необхідність уникнення та попередження виникнення екстремальних ситуацій; характеризує: — причини та наслідки потрапляння в екстремальні ситуації; розуміє: — необхідність правильної поведінки в нових для себе умовах; дотримується правил: — організації відпочинку в умовах природи; — попередження екстремальних ситуацій. |
||
4 |
Правила підготовки до подорожей |
|||
|
Ніж . Вибір ножа. Правила роботи з ножем. Аптечка . Правила збирання та користування аптечкою. Одяг - добір та використання одягу та взуття за різних погодніх умов та місцевосці. |
Учень: наводить приклади: — складових аптечки при подорожах та екскурсіях; — впливу умов довкілля на здоров'я підлітків; пояснює: — необхідність ретельного добору одягу та взуття; характеризує: — основні правила безпечної поведінки з ножем та іншими колюче – ріжучими предметами; розуміє: — необхідність користування небезпечними предметами для збереження власного здоров’я та життя; користується: — ножем , аптечкою у разі необхідності; дотримується правил: — використання ножа; — аптечки; — добору одягу та взуття відповідно до умов оточуючого середовища. |
||
|
Практична робота. Добір ножа в залежності від потреб . Правила роботи з ножем. |
|
||
7 |
Орієнтування на місцевості |
|||
|
Орієнтування за допомогою компаса, сонця , зірок. Орієнтування в лісі. Визначення напрямку руху в лісі за характером шуму. Мобільні програми та додатки, що можуть допомогти в орієнтуванні на місцевості . |
Учень: наводить приклади: — сучасного програмного забезпечення на мобільних пристроях що здатне допомогти в орієнтуванні на місцевості; пояснює: — необхідність вміння орієнтуватись на місцевості без спеціального обладнання; характеризує: — правила роботи з електронними додатками; розуміє: — необхідність вміння орієнтування на місцевості; користується: — компасом , мобільним пристроєм для з’ясування свого місцезнаходження; дотримується правил: — роботи з компасом; — користування програмним забезпеченням; — поведінки в лісі.
|
||
|
Практична робота. Мобільні програми та додатки що можуть допомогти в орієнтуванні , правила роботи з ними . Екскурсія . Орієнтування в лісі. |
|
||
4 |
Джерела води та добування їжі |
|||
|
Правила пошуку води .Добування води у лісі та степу. Способи очистки води в польових умовах. Правила збирання Їстівних рослин та грибів своєї місцевості. Рибальство в екстремальних умовах. |
Учень: наводить приклади: — їстівних рослин , грибів та тварин; пояснює: — необхідність очистки води в польових умовах: — способи обеззараження води перед вживанням; розуміє: — необхідність очистки та знезараження води та їжі перед вживанням; користується: — знаннями при виборі їжі; дотримується правил: — харчування та вживання води в польвих умовах; |
||
|
Практична робота. Добування води та способи очистки води в польових умовах. |
|
||
4 |
Пересування в екстремальних умовах |
|||
|
Основні правила пересування у лісі та на болоті . Правила пересування по водоймах в зимовий період. Форсування водних перешкод . |
Учень: пояснює: — необхідність дотримання правил пересування; характеризує: — небезпеки пов’язані з пересуванням по лісу , болоті; розуміє: — небезпеку замерзлих водойм; дотримується правил: — пересування у лісі , на болоті , в різні пори року. |
||
|
Екскурсія . Основні правила пересування у лісі . |
|
||
4 |
Ночівля . Правила облаштування укриття . Сигнали SOS. |
|||
|
Підготовка до ночівлі в лісі . Правила облаштування намету з природних матеріалів. Способи подачі сигналів небезпеки. |
Учень: наводить приклади: — способів подачі сигналів при небезпеці; пояснює:
характеризує:
розуміє: — необхідність користування своїми знаннями щодо облаштування місця відносно безпечного відпочинку або ночівлі; користується: — підручними матеріалами при облаштуванні намету; дотримується правил:
|
||
|
Практична робота . Правила облаштування намету з природних матеріалів. |
|
||
8 |
Небезпеки та перша допомога при ушкодженнях організму |
|||
|
Небезпечні природні явища. Небезпечні безхребетні та хребетні тварини . Отруйні рослини та гриби. Кровотечі , вивихи та переломи. Опіки та обмороження. Інфекційні захворювання . |
Учень: наводить приклади: — небезпечні природних явищ; — впливу екстремальних умов на здоров'я підлітків; — допомоги при різних травмах; пояснює: — необхідність піклування про своє здоров'я; характеризує: — ознаки інфекційних захворювань: користується: — підручними матеріалами у разі необхідності; дотримується правил: — організації відпочинку; — попередження травм та інших ушкоджень організму ; |
||
|
Практична робота . Діагностування різних видів травм . Допомога при переломах та вивихах. Практична робота. Зупинка кровотечі, види та правила перевязки.
|
|
||
Орієнтовний розподіл годин (35 годин, 1 година на тиждень) |
||||
№ п.п |
Кількість годин |
Зміст теми |
||
4 |
Вступ |
|||
1 |
1 |
Причини виникнення екстремальних ситуацій. |
||
2 |
1 |
Види екстремальних ситуацій. |
||
3 |
1 |
Поведінка в екстремальних ситуаціях. |
||
4 |
1 |
Недопущення та наслідки екстремальних ситуацій . |
||
4 |
Правила підготовки до подорожей |
|||
5 |
1 |
Ніж . Вибір ножа. |
||
6 |
1 |
Правила роботи з ножем. Практична робота. Добір ножа в залежності від потреб . Правила роботи з ножем. |
||
7 |
1 |
Аптечка . Правила збирання та користування аптечкою. |
||
8 |
1 |
Одяг - добір та використання одягу та взуття за різних обставин. |
||
7 |
Орієнтування на місцевості |
|||
9 |
1 |
Орієнтування за допомогою компаса . |
||
10 |
1 |
Орієнтування за допомогою сонця , зірок. |
||
11 |
1 |
Орієнтування в лісі. |
||
12 |
1 |
Визначення напрямку руху в лісі за характером шуму |
||
13 |
1 |
Мобільні програми та додатки що можуть допомогти в орієнтуванні. |
||
14 |
1 |
Практична робота. Мобільні програми та додатки що можуть допомогти в орієнтуванні , правила роботи з ними . |
||
15 |
1 |
Екскурсія . Орієнтування в лісі. |
||
4 |
Джерела води та добування їжі |
|||
16 |
1 |
Правила пошуку води . Добування води у лісі та степу. |
||
17 |
1 |
Способи очистки води в польових умовах.Практична робота. Добування води та способи очистки води в польових умовах. |
||
18 |
1 |
Збиральництво. Їстівні рослини та гриби своєї місцевості. |
||
19 |
1 |
Рибальство в екстремальних умовах. |
||
4 |
Пересування в екстремальних умовах |
|||
20 |
1 |
Основні правила пересування у лісі та на болоті . |
||
21 |
1 |
Екскурсія. Основні правила пересування у лісі . |
||
22 |
1 |
Правила пересування по замерзлим водоймам. |
||
23 |
1 |
Форсування водних перешкод . |
||
4 |
Ночівля . Правила облаштування укриття . Сигнали SOS. |
|||
24 |
1 |
Підготовка до ночівлі в лісі . |
||
25 |
1 |
Правила облаштування намету з природних матеріалів. |
||
26 |
1 |
Практична робота. Правила облаштування намету з природних матеріалів. |
||
27 |
1 |
Способи подачі сигналів небезпеки . |
||
8 |
Небезпеки та перша допомога при ушкодженнях організму |
|||
28 |
1 |
Небезпечні природні явища. |
||
29 |
1 |
Небезпечні хребетні тварини . |
||
30 |
1 |
Небезпечні безхребетні тварини |
||
31 |
1 |
Отруйні рослини та гриби. |
||
32 |
1 |
Інфекційні захворювання . |
||
33 |
1 |
Кровотечі , вивихи та переломи. Опіки та обмороження.Практична робота . Діагностування різних видів травм . Допомога собі при переломах та вивихах. |
||
34 |
1 |
Практична робота. Зупинка кровотечі, види та правила перевязки |
||
35 |
1 |
Вихідне анкетування . |
||
Нормативно-правова документація
- Закон України «Про загальну середню освіту» - 1999.
- Концепція загальної середньої освіти // Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. – 2002 - №2 – с.2 – 2ч.
- Концепція навчання здорового способу життя на засадах розвитку навичок : інформ. зб. з життєвих навичок / авт.-упоряд. М. Бело. — К. : Генеза, 2005. — 77 с.
- Національна доктрина розвитку освіти // Освіта України . – 2002. - №33
- Програма розвитку освіти Київської області на 2011-2014 роки.
- Указ Президента України "Про концепцію захисту населення і територій у разі загрози виникнення надзвичайних ситуацій", 26.03.1999 №284 / 99 //
Список використаної літератури
- Бондаренко Л. Дитина в автономній ситуації / Л.Бондаренко, Л.Петренко // Позакласний час. - 2006.- № 17-18.- с. 57-75
- Валеологія — наука про здоровий спосіб життя / / Інформ.-метод, збірник товариства "Знання" України, 1996. — Вип.Л.— 320 с.
- Вовканич М.Д. Психо-соціальні наслідки стихійного лиха та можливість їх попередження // Педагогіка // Соціальна робота». — 1999, випуск 2.
4. Небезпечні ситуації повсякденного життя та поведінки людини // Чирва Ю.О., Баб'як О.С. Безпека життєдіяльності. - К., 2001. –184 с.
- Смирнов Б.А., Долгополова Е. В. Психологія діяльності в екстримальних ситуаціях . — Х.: Гуманітарний центр, 2007. — 276 c.
- Тягдісі Д.Г., Мамедов Я.Д. Людина в екстремальних умовах. — М.: Наука, 1991. — 170 с.
- Чиняєва,Т.С. Правові та психолого-педагогічні аспекти забезпечення виживання і захисту дітей в надзвичайних ситуаціях / Т. С. Чиняєва, Н. О. Растєряєва, Н. М. Кондратюк // Безпека життєдіяльності. - 2013.-№5. –12с.
8. Ячник Л. Основи здоров'я: безпека під час відпочинку. Безпека вдома / Л.Яшник // Початкова освіта. - 2005.- № 2.- с. 14-15.
Література для дітей:
- Антонова Л.В. Дивовижна географія / Л.В.Антонова. – Х. : Ранок,
2011. – 208 с. - Географія// Універсальний довідник школяра. - Тернопіль, 2003.
–1071 с.
3. Коли кусають комахи. Невдалі зустрічі зі зміями. Отруйні рослини // Медицина: дитяча енциклопедія. - К., 2001, – 347 с.
4. Небезпечні ситуації // Улюблена енциклопедія для дівчаток. - Донецьк, 2003.- с. 191-209.
- Пестушко В.Ю. Географія у незвичному ракурсі: Несподівані запитання,
цікаві завдання, пізнавальні відповіді. – К.: Ґенеза, 2006. – 160 с. - Усе про виживання у поході / Н. В. Зотова. - Х. : Веста, 2010. – 64 с
- Усков.А.С. Небезпеки в подорожі / А.С. Усков // Краєзнавство. Географія. Туризм. - 2005. - № 47. - С. 19-21.
Список рекомендованої літератури для вчителів
- Бардов В.Г., Сергета І.В. Загальна гігієна та екологія людини. (Навчальний посібник). – Вінниця: „Нова книга”, 2002. – 216 с.
- Безпека життєдіяльності туристів, екскурсантів, відпочивальників та працівників туризму (аспекти). Дніпропетровськ: Видавництво "Промінь", 2002 (серія "Туризм України"). - 116 с
- Бойчук Б.Р. Отруєння грибами (етіологія, патогенез, клініка, диференціальна діагностика, лікування і профілактика) / - Тернопіль: Укрмедкнига, 1997. – 200 с.
- Валеологія: Навч. посібник для студентів вищих закладів освіти: В 2 ч. /В.І.Бобрицька, М.В.Гриньова та ін.; за ред. В.І.Бобрицької. — Полтава: "Скайтек", 2001. — 4.1. — 146 с.
5. Векірчин К.М. Отруйні лікарські рослини: посібник-довідник / К.М. Векірчин .- Тернопіль: Богдан, 1999.-144 с.
- Лапін В.М. Безпека життєдіяльності людини: Навч. посіб. 2-ге вид. К.: Т-во "Знання", 1999. -180 с.
- Надзвичайні ситуації та захист від них. / Сост. А. Бондаренко. М., 1998 р. — 128 с.
- Основи безпеки життєдіяльності людини: Навч. посіб. — 2-ге вид., стереотип. — К.: МАУП, 2004. — 232 с.: іл. — Бібліогр.: с. 225-226.
- Северинов В. Картографія туризму: 500 років на службі мандрівників.// Краєзнавство. Географія. Туризм. – 2000. - № 34. – с. 78.
- Чиняєва,Т.С. Правові та психолого-педагогічні аспекти забезпечення виживання і захисту дітей в надзвичайних ситуаціях / Т. С. Чиняєва, Н. О. Растєряєва, Н. М. Кондратюк // Безпека життєдіяльності. - 2013.-№5.-С.9-12
Інтернет – ресурси
https://play.google.com/store?hl=ua
https://itunes.apple.com/ru/genre/ios/id36?mt=8
http://www.windowsphone.com/uk-ua/store
http://beclan.org/knives/z-knives-8.htm
http://extreme-survival.com/view_sitemap.php?lang=ua