Четвер, 18.10.2018, 01:06
Головна Реєстрація RSS
Вітаю Вас, Гість
Режим роботи школи
Заклад працює 5 днів на тиждень. ПОНЕДІЛОК - П'ЯТНИЦЯ Вихідні: субота , неділя. 1,2,3,5,6,7,8 класи навчаються в першу зміну. 4 клас - в другу зміну. Розклад дзвінків: 1. 8:30 -9:10 2. 9:20 -10:00 3. 10:10-10:50 4. 11:20-12:00 5. 12:10-12:50 6. 13:00-13:40 7. 13:50-14:30
Контакти
Календар
«  Березень 2015  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Корисні сайти
http://makarivskij-rmk4.webnode.com.ua/ http://makariv-rmk.at.ua/ http://www.makarivskyi-rvo.edukit.kiev.ua http://mon.gov.ua/ http://kyiv-obl.gov.ua/ http://www.kyiv-oblosvita.gov.ua/ http://testportal.gov.ua/ http://kievtest.org.ua/ http://kristti.com.ua/ http://www.pedpresa.com/
Наше опитування
Оцініть наш сайт
Всього відповідей: 41
Головна » 2015 » Березень » 18 » Авторська програма Коляденка Вячеслава Миколайовича
14:10
Авторська програма Коляденка Вячеслава Миколайовича
Відділ освіти Макарівської райдержадміністрації
Районний методичний кабінет
Чорногородська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів

Основи поведінки та виживання в екстремальних умовах
Курс за вибором
для учнів 8 – 9-х класів загальноосвітніх шкіл

Автор: Коляденко В.М.
вчитель географії та біології

с. Чорногородка
2014 рік

ПОЯСНЮВАЬНА ЗАПИСКА
Всяке може трапитися в житті. В одну мить, при певному збігу обставин, звичний світ «з усіма зручностями» може змінитися екстремальними умовами дикої природи. Опинившись у складних, екстремальних умовах, людина потрапляє на один рівень зі своїми первісними прабатьками – треба все вміти робити своїми руками, за допомогою примітивних інструментів і підручних засобів. Звичайно, потрібно вміти дуже багато чого: ухилятись від небезпек; будувати укриття для ночівлі; орієнтуватися на місцевості; видобувати воду, їжу, вогонь ... і багато-багато іншого. Кожна хвилина в екстремальних обставинах - вирішальна. Формування вміння виживати в умовах дикої природи і є головною метою курсу «Основи поведінки та виживання в екстремальних умовах». Саме в наш час та в нашій країні проблема поведінки в екстремальних ситуаціях є дуже важливою,а інколи - вирішальною.
Слід пам’ятати, що користування будь-яким самовчителем, будь-яким посібником, потрібно, в першу чергу, правильно, знати і пам'ятати, що будь-яка заочна порада, це в першу чергу інформація для роздумів, а ніяк не безапеляційне керівництво до дії. Екстремальні ситуації дуже різноманітні, і, незважаючи на всі відомості та рекомендації, рішення щоразу доводиться приймати самостійно.
Дуже важливо не тільки знати про варіанти поведінки в екстремальних ситуаціях і способах першої медичної допомоги, а й вміти правильно зорієнтуватися , та саме головне - рекомендації, як тих чи інших ситуацій уникнути!
Звичайно, "профілактичний" погляд на небезпеку не означає, що правильно всього боятися. У деяких випадках здатність людини піти на ризик підвищує можливість виживання. Однак, при цьому необхідно робити різницю між справжньою відвагою і бездумною готовністю зустрітися з небезпекою лицем до лиця.
Основна мета курсу «Основи поведінки та виживання в екстремальних умовах» - формування вмінь та навичок необхідних для уникнення ситуацій пов’язаних з загрозою для життя та здоров’я , відпрацювання алгоритмів дії при їх виникненні .
Головними завданнями курсу є :
- оволодіння учнями необхідними знаннями про середовище існування людини.
- Формування в учнів вміння передбачати , аналізувати та прогнозувати розвиток подій у ситуаціях пов’язаних з небезпекою.
- Формування в учнів навичок використання підручних матеріалів необхідних для надання першої допомоги в екстремальних ситуаціях.
- Формування в учнів знання про природу свого краю та вміння при потребі використати дані знання з користю для себе та мінімальною шкодою для природи.
- Відпрацювання з учнями способів першої допомоги в умовах кризових ситуацій та розвиток рішучості у прийнятті складних рішень.
При створенні програми дотримано основних принципів її побудови:
- відповідність освітнім запитам підростаючого покоління, соціальному стану держави
- виховання особистості, готової до вирішення складних ситуацій, що можуть виникнути в житті;
- науковість, систематичність, послідовність, наступність у вивченні матеріалу;
- природовідповідність як співвідношення між навчальним матеріалом та рівнем знань, умінь і навичок учнів певного віку;
- практична спрямованість не лише на розвиток умінь учнів, а й розвиток конкретних способів їх застосування;
- створення можливостей для реалізації концептуальних ідей особистісно-орієнтованого навчання, поєднання індивідуалізації та диференціації в навчальному процесі.
Структура програми курсу «Основи поведінки та виживання в екстремальних умовах» передбачає вивчення, поглиблення, удосконалення, систематизацію знань та умінь учнів восьмого та дев’ятого класу на основі наступності та відповідності мотивації. В програмі передбачено вивчення матеріалів з географії , біології , основ здоров’я та туризму, їх поєднання шляхом використання різноманітних методів і прийомів. Навчальний матеріал вивчається за темами, які об’єднані в розділи.
Реалізація цієї навчальної програми може здійснюватися як під час проведення уроків, так і факультативних занять.
Програма розрахована на 35 годин (1 година на тиждень), відповідає віковим особливостям учнів 8-9 класів, розподіл годин за темами подано орієнтовно. Вчитель може вносити зміни як в навчальну програму, так і в розподіл навчальних годин, а також використовувати різноманітні методи навчання та форми роботи:
- групові форми роботи ;
- робота в мікрогрупах;
- індивідуальна робота з учнями.
Методи :
- лекції та міні лекції ;
- доповіді ;
- презентації ;
- тренінги ;
- практичні роботи ;
- екскурсії .
З огляду на конкретні природні умови місцевості вчитель може винести проведення практичних робіт на навчальну практику та інтегрувати практичні заняття з природничими дисциплінами .
При плануванні, організації та проведенні навчальних занять передбачено використання інтерактивних технологій та нетрадиційних форм навчання та виховання. По завершенні вивчення курсу «Основи поведінки та виживання в екстремальних умовах» було б доцільним проведення анкетування учнів з метою з’ясування ефективності та результативності навчання, зацікавленості учнів у викладанні даного курсу.

К-ть
год. Зміст навчального матеріалу Вимоги до навчальних досягнень учнів
4 Вступ
Причини виникнення екстремальних ситуацій. Види екстремальних ситуацій. Поведінка в екстремальних ситуаціях. Недопущення та наслідки екстремальних ситуацій . Учень:
наводить приклади:
— причин виникнення екстремальних ситуацій;
— впливу екстремальних ситуацій на здоров'я підлітків;
— допомоги, людям що потрапили в екстремальні ситуації;
пояснює:
— необхідність уникнення та попередження виникнення екстремальних ситуацій;
характеризує:
— причини та наслідки потрапляння в екстремальні ситуації;
розуміє:
— необхідність правильної поведінки в нових для себе умовах;
дотримується правил:
— організації відпочинку в умовах природи;
— попередження екстремальних ситуацій.
4 Правила підготовки до подорожей
Ніж . Вибір ножа. Правила роботи з ножем. Аптечка . Правила збирання та користування аптечкою. Одяг - добір та використання одягу та взуття за різних погодніх умов та місцевосці. Учень:
наводить приклади:
— складових аптечки при подорожах та екскурсіях;
— впливу умов довкілля на здоров'я підлітків;
пояснює:
— необхідність ретельного добору одягу та взуття;
характеризує:
— основні правила безпечної поведінки з ножем та іншими колюче – ріжучими предметами; розуміє:
— необхідність користування небезпечними предметами для збереження власного здоров’я та життя;
користується:
— ножем , аптечкою у разі необ¬хідності;
дотримується правил:
— використання ножа;
— аптечки;
— добору одягу та взуття відповідно до умов оточуючого середовища.
Практична робота. Добір ножа в залежності від потреб . Правила роботи з ножем.
7 Орієнтування на місцевості
Орієнтування за допомогою компаса, сонця , зірок. Орієнтування в лісі. Визначення напрямку руху в лісі за характером шуму. Мобільні програми та додатки, що можуть допомогти в орієнтуванні на місцевості . Учень:
наводить приклади:
— сучасного програмного забезпечення на мобільних пристроях що здатне допомогти в орієнтуванні на місцевості;
пояснює:
— необхідність вміння орієнтуватись на місцевості без спеціального обладнання; характеризує:
— правила роботи з електронними додатками;
розуміє:
— необхідність вміння орієнтування на місцевості; користується:
— компасом , мобільним пристроєм для з’ясування свого місцезнаходження;
дотримується правил:
— роботи з компасом;
— користування програмним забезпеченням;
— поведінки в лісі.

Практична робота. Мобільні програми та додатки що можуть допомогти в орієнтуванні , правила роботи з ними . Екскурсія . Орієнтування в лісі.
4 Джерела води та добування їжі
Правила пошуку води .Добування води у лісі та степу. Способи очистки води в польових умовах.
Правила збирання Їстівних рослин та грибів своєї місцевості. Рибальство в екстремальних умовах. Учень:
наводить приклади:
— їстівних рослин , грибів та тварин;
пояснює:
— необхідність очистки води в польових умовах:
— способи обеззараження води перед вживанням;
розуміє:
— необхідність очистки та знезараження води та їжі перед вживанням;
користується:
— знаннями при виборі їжі;
дотримується правил:
— харчування та вживання води в польвих умовах;
Практична робота. Добування води та способи очистки води в польових умовах.
4 Пересування в екстремальних умовах
Основні правила пересування у лісі та на болоті . Правила пересування по водоймах в зимовий період. Форсування водних перешкод . Учень:
пояснює:
— необхідність дотримання правил пересування;
характеризує:
— небезпеки пов’язані з пересуванням по лісу , болоті;
розуміє:
— небезпеку замерзлих водойм; дотримується правил:
— пересування у лісі , на болоті , в різні пори року.
Екскурсія . Основні правила пересування у лісі .
4 Ночівля . Правила облаштування укриття . Сигнали SOS.
Підготовка до ночівлі в лісі . Правила облаштування намету з природних матеріалів. Способи подачі сигналів небезпеки. Учень:
наводить приклади:
— способів подачі сигналів при небезпеці;
пояснює:
— необхідність ретельної підготовки місця ночівлі в умовах дикої природи;
характеризує:
— основні види небезпеки в нічний час;
розуміє:
— необхідність користування свої¬ми знаннями щодо облаштування місця відносно безпечного відпочинку або ночівлі;
користується:
— підручними матеріалами при облаштуванні намету;
дотримується правил:
— — поведінки в незнайомому природному середовищі ;
Практична робота . Правила облаштування намету з природних матеріалів.
8 Небезпеки та перша допомога при ушкодженнях організму
Небезпечні природні явища. Небезпечні безхребетні та хребетні тварини . Отруйні рослини та гриби. Кровотечі , вивихи та переломи. Опіки та обмороження. Інфекційні захворювання . Учень:
наводить приклади:
— небезпечні природних явищ;
— впливу екстремальних умов на здоров'я підлітків;
— допомоги при різних травмах;
пояснює:
— необхідність піклування про своє здо-ров'я;
характеризує:
— ознаки інфекційних захворювань:
користується:
— підручними матеріалами у разі необхідності;
дотримується правил:
— організації відпочинку;
— попередження травм та інших ушкоджень організму ;¬
Практична робота . Діагностування різних видів травм . Допомога при переломах та вивихах.
Практична робота. Зупинка кровотечі, види та правила перевязки.


Орієнтовний розподіл годин
(35 годин, 1 година на тиждень)

п.п Кількість
годин Зміст теми
4 Вступ
1 1 Причини виникнення екстремальних ситуацій.
2 1 Види екстремальних ситуацій.
3 1 Поведінка в екстремальних ситуаціях.
4 1 Недопущення та наслідки екстремальних ситуацій .
4 Правила підготовки до подорожей
5 1 Ніж . Вибір ножа.
6 1 Правила роботи з ножем. Практична робота. Добір ножа в залежності від потреб . Правила роботи з ножем.
7 1 Аптечка . Правила збирання та користування аптечкою.
8 1 Одяг - добір та використання одягу та взуття за різних обставин.
7 Орієнтування на місцевості
9 1 Орієнтування за допомогою компаса .
10 1 Орієнтування за допомогою сонця , зірок.
11 1 Орієнтування в лісі.
12 1 Визначення напрямку руху в лісі за характером шуму
13 1 Мобільні програми та додатки що можуть допомогти в орієнтуванні.
14 1 Практична робота. Мобільні програми та додатки що можуть допомогти в орієнтуванні , правила роботи з ними .
15 1 Екскурсія . Орієнтування в лісі.
4 Джерела води та добування їжі
16 1 Правила пошуку води . Добування води у лісі та степу.
17 1 Способи очистки води в польових умовах.Практична робота. Добування води та способи очистки води в польових умовах.
18 1 Збиральництво. Їстівні рослини та гриби своєї місцевості.
19 1 Рибальство в екстремальних умовах.
4 Пересування в екстремальних умовах
20 1 Основні правила пересування у лісі та на болоті .
21 1 Екскурсія. Основні правила пересування у лісі .
22 1 Правила пересування по замерзлим водоймам.
23 1 Форсування водних перешкод .
4 Ночівля . Правила облаштування укриття . Сигнали SOS.
24 1 Підготовка до ночівлі в лісі .
25 1 Правила облаштування намету з природних матеріалів.
26 1 Практична робота. Правила облаштування намету з природних матеріалів.
27 1 Способи подачі сигналів небезпеки .
8 Небезпеки та перша допомога при ушкодженнях організму
28 1 Небезпечні природні явища.
29 1 Небезпечні хребетні тварини .
30 1 Небезпечні безхребетні тварини
31 1 Отруйні рослини та гриби.
32 1 Інфекційні захворювання .
33 1 Кровотечі , вивихи та переломи. Опіки та обмороження.Практична робота . Діагностування різних видів травм . Допомога собі при переломах та вивихах.
34 1 Практична робота. Зупинка кровотечі, види та правила перевязки
35 1 Вихідне анкетування .

Нормативно-правова документація
1. Закон України «Про загальну середню освіту» - 1999.
2. Концепція загальної середньої освіти // Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. – 2002 - №2 – с.2 – 2ч.
3. Концепція навчання здорового способу життя на засадах розвитку навичок : інформ. зб. з життєвих навичок / авт.-упоряд. М. Бело. — К. : Генеза, 2005. — 77 с.
4. Національна доктрина розвитку освіти // Освіта України . – 2002. - №33
5. Програма розвитку освіти Київської області на 2011-2014 роки.
6. Указ Президента України "Про концепцію захисту населення і територій у разі загрози виникнення надзвичайних ситуацій", 26.03.1999 №284 / 99 //

Список використаної літератури

1. Бондаренко Л. Дитина в автономній ситуації / Л.Бондаренко, Л.Петрен-ко // Позакласний час. - 2006.- № 17-18.- с. 57-75
2. Валеологія — наука про здоровий спосіб життя / / Інформ.-метод, збірник товариства "Знання" України, 1996. — Вип.Л.— 320 с.
3. Вовканич М.Д. Психо-соціальні наслідки стихійного лиха та можливість їх попередження // Педагогіка // Соціальна робота». — 1999, випуск 2.
4. Небезпечні ситуації повсякденного життя та поведінки людини // Чирва Ю.О., Баб'як О.С. Безпека життєдіяльності. - К., 2001. –184 с.
5. Смирнов Б.А., Долгополова Е. В. Психологія діяльності в екстримальних ситуаціях . — Х.: Гуманітарний центр, 2007. — 276 c.
6. Тягдісі Д.Г., Мамедов Я.Д. Людина в екстремальних умовах. — М.: Наука, 1991. — 170 с.
7. Чиняєва,Т.С. Правові та психолого-педагогічні аспекти забезпечення виживання і захисту дітей в надзвичайних ситуаціях / Т. С. Чиняєва, Н. О. Растєряєва, Н. М. Кондратюк // Безпека життєдіяльності. - 2013.-№5. –12с.
8. Ячник Л. Основи здоров'я: безпека під час відпочинку. Безпека вдома / Л.Яшник // Початкова освіта. - 2005.- № 2.- с. 14-15.

Література для дітей:
1. Антонова Л.В. Дивовижна географія / Л.В.Антонова. – Х. : Ранок,
2011. – 208 с.
2. Географія// Універсальний довідник школяра. - Тернопіль, 2003.
–1071 с.
3. Коли кусають комахи. Невдалі зустрічі зі зміями. Отруйні рослини // Медицина: дитяча енциклопедія. - К., 2001, – 347 с.
4. Небезпечні ситуації // Улюблена енциклопедія для дівчаток. - Донецьк, 2003.- с. 191-209.
5. Пестушко В.Ю. Географія у незвичному ракурсі: Несподівані запитання,
цікаві завдання, пізнавальні відповіді. – К.: Ґенеза, 2006. – 160 с.
6. Усе про виживання у поході / Н. В. Зотова. - Х. : Веста, 2010. – 64 с
7. Усков.А.С. Небезпеки в подорожі / А.С. Усков // Краєзнавство. Географія. Туризм. - 2005. - № 47. - С. 19-21.

Список рекомендованої літератури для вчителів
1. Бардов В.Г., Сергета І.В. Загальна гігієна та екологія людини. (Навчальний посібник). – Вінниця: „Нова книга”, 2002. – 216 с.
2. Безпека життєдіяльності туристів, екскурсантів, відпочивальників та працівників туризму (аспекти). Дніпропетровськ: Видавництво "Промінь", 2002 (серія "Туризм України"). - 116 с
3. Бойчук Б.Р. Отруєння грибами (етіологія, патогенез, клініка, диференціальна діагностика, лікування і профілактика) / - Тернопіль: Укрмедкнига, 1997. – 200 с.
4. Валеологія: Навч. посібник для студентів вищих закладів освіти: В 2 ч. /В.І.Бобрицька, М.В.Гриньова та ін.; за ред. В.І.Бобрицької. — Полтава: "Скайтек", 2001. — 4.1. — 146 с.
5. Векірчин К.М. Отруйні лікарські рослини: посібник-довідник / К.М. Векірчин .- Тернопіль: Богдан, 1999.-144 с.
6. Лапін В.М. Безпека життєдіяльності людини: Навч. посіб. 2-ге вид. К.: Т-во "Знання", 1999. -180 с.
7. Надзвичайні ситуації та захист від них. / Сост. А. Бондаренко. М., 1998 р. — 128 с.
8. Основи безпеки життєдіяльності людини: Навч. посіб. — 2-ге вид., стереотип. — К.: МАУП, 2004. — 232 с.: іл. — Бібліогр.: с. 225-226.
9. Северинов В. Картографія туризму: 500 років на службі мандрівників.// Краєзнавство. Географія. Туризм. – 2000. - № 34. – с. 78.
10. Чиняєва,Т.С. Правові та психолого-педагогічні аспекти забезпечення виживання і захисту дітей в надзвичайних ситуаціях / Т. С. Чиняєва, Н. О. Растєряєва, Н. М. Кондратюк // Безпека життєдіяльності. - 2013.-№5.-С.9-12

Інтернет – ресурси
http://uk.wikipedia.org/
https://play.google.com/store?hl=ua
https://itunes.apple.com/ru/genre/ios/id36?mt=8
http://www.windowsphone.com/uk-ua/store
http://beclan.org/knives/z-knives-8.htm
http://extreme-survival.com/view_sitemap.php?lang=ua
Переглядів: 284 | Додав: Foxy__x1 | Рейтинг: 0.0/0